CASSANDRAS FOR THE MODERN AGE IN PLAYS BY MARÍA LUISA ALGARRA AND DIANA MARTA DE PACO SERRANO

Autori

  • Helen Freear-Papio College of the Holy Cross / Directora de Estreno

Parole chiave:

Cassandra, mythology, truth, democracy, female agency

Abstract

Cassandra, one of mythology’s most tragic female figures, has traditionally reappeared whenever the truth must be faced and lies revealed. María Luisa Algarra uses her young, Catalan Cassandra as a mouthpiece for the frustration of Republican ideals during the Second Republic and the ensuing Civil War in her 1954 play, Casandra o la llave sin puerta, written in hindsight from her Mexican exile. Diana M. de Paco Serrano, in her 2016 play, Casandra, transforms and reinvigorates the Trojan soothsayer, offering us a timeless figure who exposes the patriarchal trappings of the original myth. This paper shows how each playwright appropriates the power of myth to create thoughtful, relevant and engaging plays in response to her respective historical moment.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

Aeschylus (1953). Agamemnon, en Oresteia. Trad. R. Lattimore (pp. 33-90). Chicago: University of

Chicago Press.

Altés Rufias, E. (2010). Maria Lluïsa Algarra Coma. En Diccionari Biogràfic de Dones. En línea:

https://dbd.vives.org (Última fecha de consulta: 12-06-2021).

Algarra, M. L. (2003). Casandra o la llave sin puerta. En L. de Taviera (ed.). Primavera inútil. Casandra

o la llave sin puerta. Los años de prueba (pp. 129-227). Publicaciones de la Asociación de

Directores de Escena de España.

Beatley, M. (2019, 23 de abril). The Shocking Rape Trial that Galvanised Spain’s Feminists – and

the Far Right. The Guardian. Edición digital.

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/23/wolf-pack-case-spain-feminism-farright-

vox.

Bueno, L. (2009). Entrevista con Diana de Paco Serrano. En sentido figurado, 2(11): 5-11.

Craw, B. and Carter, Z. D. (2012, 5 de octubre). Paul Ryan: 60 Percent of Americans Are

‘Takers,’ Not ‘Makers.’ The Huffington Post. Edición digital.

https://www.huffpost.com/entry/paul-ryan-60-percent-of-a_n_1943073

De Cospedal, M. D. (2013, 9 de febrero). Primer año de la reforma laboral del PP: seis millones

de desempleados. El Plural. Edición digital. https://www.elplural.com/economia/primerano-

de-la-reforma-laboral-del-pp-seis-millones-de-desempleados_57046102

De Paco Serrano, D. M. (2016). Casandra. En D. M. de Paco Serrano. Casandras (pp. 232-240).

Esperpento Ediciones Teatrales.

De Paco Serrano, D. M. (2017). Casandras. ¿Por qué Casandra? El Kiosko Teatral, 1: edición

digital. http://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-extra-

/casandras-por-que-casandra

De Tavira, L. (1994). Exilio español en México: la paradoja del exiliado. Primer acto, 253(11): 28-

De Tavira, L. (2003). María Luisa Algarra, entre la guerra y el teatro. En L. de Taivera. Primavera

inútil. Casandra o la llave sin puerta. Los años de prueba (pp. 7-33). Publicaciones de la

Asociación de Directores de Escena de España.

Freear-Papio, H. (2013). María Luisa Algarra, dramaturga: el exilio como ausencia. En M. Arriaga

Flórez, M. Martín Clavijo y S. Bartolotta (eds.): Ausencias: escritoras en los márgenes de la

cultura (pp. 441-456). ArCiBel Editores.

Freear-Papio, H. (2019). Mitotopías en Casandra de Diana de Paco. En A. D. Hitchcock y C. C.

Leonard (eds.). Escenarios de utopía, distopía, y miopía en el teatro contemporáneo de España del

siglo XXI (pp. 171-181). Editorial Puentes Dramatúrgicos.

González, M. (2020, 4 de julio). Vox crea su propio sindicato para intentar atraer el voto obrero.

El País. Edición digital. https://elpais.com/espana/2020-07-04/vox-crea-su-propiosindicato-

para-intentar-atraer-el-voto-obrero.html

González Naranjo, R. (2017). María Luisa Algarra: cuando la primavera no da esperanzas. Revista

Cultural Los Ojos de Hipatía. Edición digital.

https://losojosdehipatia.com.es/cultura/teatro/maria-luisa-algarra-cuando-la-primaverano-

da-esperanzas

Heras González, Juan Pablo (2006). María Luisa Algarra, una autora del exilio: trayectoria

dramática. Revista Signa, 15: 325-339.

Kessler, G. (2021, 23 de enero). Trump made 30,573 false or misleading claims as president.

Nearly half came in his final year. The Washington Post. Edición digital.

https://www.washingtonpost.com/politics/how-fact-checker-tracked-trumpclaims/

/01/23/ad04b69a-5c1d-11eb-a976-bad6431e03e2_story.html

Nieva de la Paz, P. (1997). Mito e historia: tres dramas de escritoras españolas en el exilio.

Hispanistica, 20(15): 123-131.

Nieva de la Paz, P. (2014). “Mujer moderna”, compromiso político y cambio social en Primavera

inútil (1944) de María Luisa Algarra. En M. F. Vilches de Frutos (ed.). Género y exilio teatral

republicano: entre la tradición y la vanguardia (pp. 45-58). Rodopi.

Serrano, V. (2016). Casandra, otra voz para el presente». En D.M. de Paco Serrano. Casandras

(pp. 230-231). Esperpento Ediciones Teatrales.

Stilling, J. (2018, 15 de octubre). After Kavanaugh’s Supreme Court Confirmation, the Story of

Kassandra Resonates. Bust.com. Edición digital. https://bust.com/feminism/195251-

kassandra-christine-blasey-ford.html

Vázquez Osuna, F. (2009). Las primeras mujeres juezas y fiscales españolas (1931-1939): Las

juristas pioneras. Arenal, 16(1): 133-150.

Vilches de Frutos, M. F. (2005). Identidad y mito en la escena española actual: Casandra como

paradigma. Foro Hispánico. Revista Hispánica de Flandes y Holanda, 27: 43-52.

##submission.downloads##

Pubblicato

2024-02-15 — Aggiornato il 2024-02-15

Come citare

Freear-Papio, H. (2024). CASSANDRAS FOR THE MODERN AGE IN PLAYS BY MARÍA LUISA ALGARRA AND DIANA MARTA DE PACO SERRANO. FemCrítica. Rivista Di Studi Letterari E Critica Femminista, 1(2), 76–86. Recuperato da https://femcritica.com/index.php/fc/article/view/29