CASSANDRAS FOR THE MODERN AGE IN PLAYS BY MARÍA LUISA ALGARRA AND DIANA MARTA DE PACO SERRANO
Palabras clave:
Cassandra, mythology, truth, democracy, female agencyResumen
Cassandra, one of mythology’s most tragic female figures, has traditionally reappeared whenever
the truth must be faced and lies revealed. María Luisa Algarra uses her young, Catalan Cassandra as a
mouthpiece for the frustration of Republican ideals during the Second Republic and the ensuing Civil War
in her 1954 play, Casandra o la llave sin puerta, written in hindsight from her Mexican exile. Diana M. de Paco
Serrano, in her 2016 play, Casandra, transforms and reinvigorates the Trojan soothsayer, offering us a
timeless figure who exposes the patriarchal trappings of the original myth. This paper shows how each
playwright appropriates the power of myth to create thoughtful, relevant and engaging plays in response to
her respective historical moment.
Descargas
Citas
Aeschylus (1953). Agamemnon, en Oresteia. Trad. R. Lattimore (pp. 33-90). Chicago: University of
Chicago Press.
Altés Rufias, E. (2010). Maria Lluïsa Algarra Coma. En Diccionari Biogràfic de Dones. En línea:
https://dbd.vives.org (Última fecha de consulta: 12-06-2021).
Algarra, M. L. (2003). Casandra o la llave sin puerta. En L. de Taviera (ed.). Primavera inútil. Casandra
o la llave sin puerta. Los años de prueba (pp. 129-227). Publicaciones de la Asociación de
Directores de Escena de España.
Beatley, M. (2019, 23 de abril). The Shocking Rape Trial that Galvanised Spain’s Feminists – and
the Far Right. The Guardian. Edición digital.
https://www.theguardian.com/world/2019/apr/23/wolf-pack-case-spain-feminism-farright-
vox.
Bueno, L. (2009). Entrevista con Diana de Paco Serrano. En sentido figurado, 2(11): 5-11.
Craw, B. and Carter, Z. D. (2012, 5 de octubre). Paul Ryan: 60 Percent of Americans Are
‘Takers,’ Not ‘Makers.’ The Huffington Post. Edición digital.
https://www.huffpost.com/entry/paul-ryan-60-percent-of-a_n_1943073
De Cospedal, M. D. (2013, 9 de febrero). Primer año de la reforma laboral del PP: seis millones
de desempleados. El Plural. Edición digital. https://www.elplural.com/economia/primerano-
de-la-reforma-laboral-del-pp-seis-millones-de-desempleados_57046102
De Paco Serrano, D. M. (2016). Casandra. En D. M. de Paco Serrano. Casandras (pp. 232-240).
Esperpento Ediciones Teatrales.
De Paco Serrano, D. M. (2017). Casandras. ¿Por qué Casandra? El Kiosko Teatral, 1: edición
digital. http://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-extra-
/casandras-por-que-casandra
De Tavira, L. (1994). Exilio español en México: la paradoja del exiliado. Primer acto, 253(11): 28-
De Tavira, L. (2003). María Luisa Algarra, entre la guerra y el teatro. En L. de Taivera. Primavera
inútil. Casandra o la llave sin puerta. Los años de prueba (pp. 7-33). Publicaciones de la
Asociación de Directores de Escena de España.
Freear-Papio, H. (2013). María Luisa Algarra, dramaturga: el exilio como ausencia. En M. Arriaga
Flórez, M. Martín Clavijo y S. Bartolotta (eds.): Ausencias: escritoras en los márgenes de la
cultura (pp. 441-456). ArCiBel Editores.
Freear-Papio, H. (2019). Mitotopías en Casandra de Diana de Paco. En A. D. Hitchcock y C. C.
Leonard (eds.). Escenarios de utopía, distopía, y miopía en el teatro contemporáneo de España del
siglo XXI (pp. 171-181). Editorial Puentes Dramatúrgicos.
González, M. (2020, 4 de julio). Vox crea su propio sindicato para intentar atraer el voto obrero.
El País. Edición digital. https://elpais.com/espana/2020-07-04/vox-crea-su-propiosindicato-
para-intentar-atraer-el-voto-obrero.html
González Naranjo, R. (2017). María Luisa Algarra: cuando la primavera no da esperanzas. Revista
Cultural Los Ojos de Hipatía. Edición digital.
https://losojosdehipatia.com.es/cultura/teatro/maria-luisa-algarra-cuando-la-primaverano-
da-esperanzas
Heras González, Juan Pablo (2006). María Luisa Algarra, una autora del exilio: trayectoria
dramática. Revista Signa, 15: 325-339.
Kessler, G. (2021, 23 de enero). Trump made 30,573 false or misleading claims as president.
Nearly half came in his final year. The Washington Post. Edición digital.
https://www.washingtonpost.com/politics/how-fact-checker-tracked-trumpclaims/
/01/23/ad04b69a-5c1d-11eb-a976-bad6431e03e2_story.html
Nieva de la Paz, P. (1997). Mito e historia: tres dramas de escritoras españolas en el exilio.
Hispanistica, 20(15): 123-131.
Nieva de la Paz, P. (2014). “Mujer moderna”, compromiso político y cambio social en Primavera
inútil (1944) de María Luisa Algarra. En M. F. Vilches de Frutos (ed.). Género y exilio teatral
republicano: entre la tradición y la vanguardia (pp. 45-58). Rodopi.
Serrano, V. (2016). Casandra, otra voz para el presente». En D.M. de Paco Serrano. Casandras
(pp. 230-231). Esperpento Ediciones Teatrales.
Stilling, J. (2018, 15 de octubre). After Kavanaugh’s Supreme Court Confirmation, the Story of
Kassandra Resonates. Bust.com. Edición digital. https://bust.com/feminism/195251-
kassandra-christine-blasey-ford.html
Vázquez Osuna, F. (2009). Las primeras mujeres juezas y fiscales españolas (1931-1939): Las
juristas pioneras. Arenal, 16(1): 133-150.
Vilches de Frutos, M. F. (2005). Identidad y mito en la escena española actual: Casandra como
paradigma. Foro Hispánico. Revista Hispánica de Flandes y Holanda, 27: 43-52.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Helen Freear-Papio

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.